Scroll Top

Život fotografa – nekonečná párty

Musíte umět fotit. Základem je ovládat řemeslo. Na klientech se nemůžete učit, za to vám neplatí. Klientům musíte odevzdat za jejich peníze kvalitní práci.

Musíte si najít čas na učení. Když nemám placenou zakázku, pořád fotím. Seženu si někoho zajímavého a fotím si do portfolia. K výsledkům se musíte profotit.

Bez retuše to dneska nejde. Dneska už je celkem normálka, že si klient před začátkem focení diktuje, co kde přidat a co kde ubrat. Ovládat Photoshop je samozřejmost. Studovat Photoshop nebylo nikdy jednodušší. Je mraky kvalitních zdrojů. Jděte na youtube, zadejte si topic a ve výsledcích vyhledávání se utopíte.

Kdy studuji? Když ostatní v rodině chrní.

Fotit a retušovat tedy umím a co dál? Nikdo o tom neví, takže si mě nikdo neobjedná. A tady začíná obchodničina, do které spadá samozřejmě i marketing.

Věc, která mi spolkla a polyká fůry času je definice toho, co dělám, umím a prodávám a v neposlední řadě za kolik. Ceníky. Kolik já prošel konkurenčích ceníků, abych získal představu, co se kolem mě vlastně děje. Smlouvy. Copak já jsem právník? Nejsem. Ale smlouvy potřebuji.

Co to vlastně umím? Jak to mohu nabídnout? Jak bych to ohraničil? Za kolik to mohu prodat? Komu? Jak se k nim dostat? Tohle jsou otázky, ke kterým se znovu a znovu vracím. Pořád se to vyvíjí.

Potřebuji web, kde vystavím své portrfólio, na kterém mimochodem, musím neustále pracovat. Ale i bez webu už můžu lovit své první klienty, kteří mi přinesou další klienty, pokud budou spokojení. Rodina, přátelé, známí. Tam začínám. Tuhle sněhovou kouli před sebou od začátku musím tlačit a ona se v lepším případě pořád nabaluje.

Nemám tučné konto, kterému chci ulehčit a proto se snažím o vše svépomocí.

Doménu mám koupenou a ve WordPressu se naučím postavit svůj vlastní web. Aby to nebyla jen pěkná prezentace fotek, ale funkční web, který aktivně bude přinášet klienty, vybavím ho textem a  nějakými klíčovými slovy, o kterých se domnívám, že by mohly fungovat.

Abych zajistil návštěvnost svého webu, mám založený blog, kde aktivně publikuji články s různou tématikou a užitečným obsahem.

A tady nesmím zapomenout na důležitou provázanost s Facebookem. Tam mám založený firemní profil, kde získávám fanoušky. Jak? Publikuji pravidelně své fotografie, pořádám soutěže a přidávám články napsané na mém blogu. Fanoušek, který si chce můj článek přečíst, se rázem ocitá na mém webu a tím  se mnohem snáze promění v platícího klienta. Podobně to funguje i s Instagramem, takže hurá na věc.  Vkládám fotky, pořádám soutěže, píšu a publikuji články. Nedávno jsem začal točit i videa na svůj vlog na Youtube. Určitě tušíte proč.

Na webu jsem si instaloval FB pixely a měřící kód od Googlu, abych měl přehled, kdo si tam brouzdá.

Takhle to zní poměrně jednoduše, ale jednoduché to není, když se to všechno od základu učíte.

LOGO, potřebuji logo. Stačím na to sám, nebo si ho od někoho nechám udělat? Musím na to stačit sám 🙂

Logo jsem vytrápil. Navrhnu si vizitky, dárkové poukazy, slevové kupóny a nechám to vytisknout. Tisk sám neumím, ale doufám, že se k tomu jednou dopracuji.

Schází mi maličkost. Ateliér. Kde já vlastně budu fotit? V létě venku. No a když to venku nepůjde? Držet si vlastní studio je kravina. Na tom bych vykrvácel. Sehnal jsem pronájem na Pronajematelieru.cz. Zaplatil paušál, dostal klíče k vybavenému studiu a platím jen za profocené hodiny. Docela se mi ulevilo, uf.

A teď už jen: vyřizovat maily, telefony, osobní schůzky, cestování, lektorování, konzultace, příprava sezónních akcí, shánění rekvizit, vyhledávání lokací…

Jo a taky fotografování, protože jsem fotograf a to je to, co mě živí 🙂

Related Posts